Social media voor het MKB. Zo begin je.

MKB

Social media voor het MKB. Zo begin je.

We snappen het. Veel MKB’ers starten met hun bedrijf en hebben het in de kortste keren zo druk dat ze niet aan social media toe komen. Dat is natuurlijk hartstikke fijn maar wanneer het een tijdje wat rustiger is, komt het aan op online aanwezigheid. Je wilt gevonden worden, gezien en vooral sales genereren. Aan het eind van deze blog weet je hoe jij jouw social media moet inzetten om jouw doelstellingen te behalen. 

Laten we beginnen bij het begin. Let’s go.

Ken je doelgroep

  1.  Jij kent jouw (gewenste) doelgroep als geen ander. Wat doen ze, naar welk televisie programma kijken ze, lezen ze magazines? Zo ja, welke? Houden ze van kunst? Spelen ze een muziekinstrument? Beschrijf jouw ideale klant en al zijn/haar karakteristieken. Dat kan met behulp van dit document.

    Door het omschrijven van jouw ideale klant kan jij jouw social media content schrijven toegespitst op jouw doelgroep. Je gaat geen tekst schrijven voor een oude man terwijl jouw ideale klant een dame is van 32 die de LINDA leest.

Social Media voor het MKB

Social media platformen

2. Op welke social media platformen is jouw ideale doelgroep actief? We raden het aan om sowieso op Facebook en Instagram aanwezig te zijn, simpelweg omdat deze twee partijen de grootste zijn en om jouw bedrijfsnaam te claimen. Focus je je op videocontent? Richt je dan ook op YouTube.

Heb je de jouw bedrijfsnaam geclaimd op de benodigde platformen? Mooi. Om sneller gevonden te worden door de verschillende algoritmes adviseren we je alle gevraagde informatie in te vullen (inclusief ‘Ons verhaal’ op Facebook).

Strategie per platform

3. Ja we weten het, je hebt geen tijd om na te denken over een strategie per platform. Toch is het handig om per platform een andere aanpak te hanteren. Deel in ieder geval niet dezelfde content op alle social media kanalen waarop je aanwezig bent met jouw bedrijf. Kies er bijvoorbeeld voor om Facebook informatie te delen, op Instagram een kijkje achter de schermen te geven en op Twitter aanbiedingen te communiceren. Klanten zijn graag betrokken en door een andere aanpak per platform blijf je jouw doelgroep verrassen. Lees hier over de social media strategie voor Caroline Interieur Advies & Realisatie.

Content creëren

4. Content is overal in jouw bedrijf beschikbaar. Van jouw medewerkers tot jouw klanten, overal is informatie te halen. Denk er vooral niet teveel over na. Zijn er wekelijkse aanbiedingen, is er iets moois voorgevallen in de winkel, heb je een project afgeleverd voor een klant of ga je op shopping trip om nieuwe goederen in te kopen. Laat het zien!

Wees consistent

5. Consistentie is key. Social media is niet een one-time thing. Wil je groeien dan zal je er continu tijd en energie in moeten steken. Plan daarom jouw content van te voren in, zo scheelt het jou tijd (want je werkt vooruit) en hoef je verder enkel nog te reageren op berichten van klanten. 

Social media planningstools
Prev Tried & Tested: Social Media planningstools

Leave a comment