Social Media ten tijde van het Corona virus

Wat te doen met

Social Media ten tijde van het Corona-virus

Stille straten, lege snelwegen en thuiswerken, het is onze nieuwe -tijdelijke- realiteit. Een waarvan we massaal hopen dat deze morgen voorbij is maar waarvan we eigenlijk allemaal wel weten dat we er voorlopig nog niet vanaf zijn.

Veel ondernemers, ZZP’ers en andere MKB’ers hebben vanwege het Corona virus te kampen met teruglopende klandizie en gaan massaal hun diensten online verlenen. Dat is natuurlijk een prachtige ontwikkeling. Maar wat nu als je kapper, visagist of fysiotherapeut bent? Dan is er simpelweg bijna geen klandizie.¬†

Tegelijkertijd zien we een andere ontwikkeling, een toename in de online aanwezigheid van ZZP’ers, MKB’ers en ondernemers. Heel ondernemend Nederland zit op social media. Hoe val je dan nog op? In deze blog¬† geven we je tips om op te vallen tussen iedereen die druk doende is op social media.

  1. Jouw verhaal
    Dat verhaal van jou, dat is uniek. Daar zit kracht in. Mensen verbinden zich graag en dat doen ze doordat zij zich herkennen in jouw verhaal, wellicht ontstaat er een soort empathie. Wees persoonlijk in wat je communiceert. Waar loop je tegen aan, wat kan jouw doelgroep verwachten in deze tijd en wat kan zij verwachten nadat het Corona virus op z’n retour is? Wat zijn jouw kernwaarden, waarom komt de klant bij jou?
    -> Zet dit eens allemaal onder elkaar en zo heb je in een mum van tijd onderwerpen waarover jij kunt communiceren op social media.
  2. Wees sociaal
    Goed, je bent jouw (persoonlijke) verhaal online aan het delen. Top. Hoe gaat dat normaal in een gesprek met een klant? Jij deelt iets, zij delen iets en zo ontstaat er een verbinding. Probeer dit ook toe te passen op jouw sociale media. Vraag door. Zeg niet ‘bedankt en fijne dag!’ wanneer iemand je complimenteert op jouw social media post. Vraag hoe het met hem/haar gaat en of je wellicht iets voor hem/haar kunt betekenen. Wellicht krijg je geen antwoord, maar probeer een gesprek aan te gaan.
  3. Stop met verkopen
    Laten we eerlijk zijn. Hoe reageer jij op social media posts waarin staat ‘koop nu XX en …’ of ‘help mij door XX te kopen’? Precies. Het helpt niet. Communiceer je normaal gesproken wel aanbiedingen? Hoewel we er persoonlijk geen voorstander van zijn, kan het voor jou en jouw doelgroep werken wanneer je merkt dat men hier op aan slaat. Ga dan vooral zo door maar zoek de balans.
    Er zijn voldoende nieuwtjes in jouw bedrijf. Wellicht heb je onlangs een project afgerond of ben je bezig met de inrichting van jouw winkel, ben je bezig met het uitzoeken van de nieuwe collectie of heb je nog sale hangen. Er zijn voldoende invalshoeken te bedenken waarover jij jouw doelgroep kunt informeren.
Social Media Corona

'Stop selling, start telling'

En dan nog een laatste tip voor ondernemend Nederland in de fysieke beroepsgroepen:

Je levert waarde door jouw doelgroep te vertellen wat ze willen horen. Heb je geen idee wat ze willen horen? Met welke vragen kwamen jouw klanten in jouw winkel/salon voordat Corona toesloeg? Denk hier eens goed over na en schrijf de vragen op. Dit zijn namelijk ook de vragen waar mensen nu tegenaan lopen, behandel deze vragen nu online. Stop selling, start telling.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Heb je geen idee wat je nu met jouw sociale media aan moet? We helpen je graag vrijblijvend met een gratis adviesgesprek zodat jij met concrete adviezen aan de slag kunt.

Social Media beheer
Prev Social Media Beheer en Fotografie Caroline Interieur Advies & Realisatie
Next Dezelfde content op Facebook en Instagram?

Leave a comment